نشست امنیتی بریکس؛ تهران، مسکو و پکن در مسیر ترسیم نقشه راه ثبات منطقه‌

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه در حاشیه شانزدهمین نشست نمایندگان عالی‌رتبه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس در دهلی‌نو، رایزنی‌های گسترده‌ای را با مقامات ارشد امنیتی ایران، چین، هند و امارات متحده عربی برگزار کرد. محور اصلی این دیدارهای فشرده، بررسی تحولات امنیتی منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و هماهنگی‌های راهبردی برای حفظ صلح در سایه چالش‌های بین‌المللی بوده است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از تسنیم؛ شانزدهمین نشست نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو بریکس در حالی در دهلی‌نو پایان یافت که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، از توافق و هم‌گراییِ بالا میان شرکای راهبردی در قبال تحولات پیچیده منطقه خبر داد.

شویگو در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارهای دوجانبه، از گفت‌وگوی پر محتوا با نمایندگان بلندپایه امنیتی ایران خبر داد. وی تصریح کرد که در این نشست، آخرین اخبار و تحولات مربوط به گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران در سوئیس و همچنین چالش‌های امنیتی منطقه مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، نیز در دیدار با همتای روسی خود بر آمادگی پکن برای تعمیق تعاملات راهبردی با مسکو تأکید کرد. وی اظهار داشت که دو کشور در راستای تقویت صلح جهانی و اجرای تفاهم‌نامه‌های سران دو دولت، همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش خواهند داد. همزمان، آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، نیز در دیدار با شویگو بر همکاری‌های دوجانبه و ابتکارات روسیه در چارچوب بریکس برای مقابله با تهدیدات سایبری و تروریسم تأکید کرد.

دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار با علی الشامسی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی امارات متحده عربی، خاطرنشان کرد که مسکو و ابوظبی با درک شرایط پیچیده خاورمیانه، به سرعت منافع یکدیگر را در تدوین سیاست‌های خارجی خود لحاظ می‌کنند. به گفته وی، تبادل اطلاعات حساس میان شوراهای امنیت دو کشور، به توسعه پویا و راهبردی روابط دوجانبه کمک شایانی کرده است.

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید