اعتراض جریانهای لبنانی به توافق با اسرائیل
در پی امضای توافق مقدماتی میان دولت لبنان و رژیم اسرائیل با میانجیگری امریکا، موجی از مخالفتها در لبنان شکل گرفته و شماری از چهرههای سیاسی، این توافق را تحقیرآمیز، نامشروع و در خدمت تثبیت اشغالگری اسرائیل دانستهاند.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ حنا غریب، دبیرکل حزب کمونیست لبنان، خواستار لغو توافق تازه میان دولت لبنان و رژیم اسرائیل شده و آن را توافقی ننگین توصیف کرده است.
او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «ما از ابتدا توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با دشمن اسرائیلی را رد کردیم، پس چگونه ممکن است اکنون تن به توافقنامه خواری و تسلیم در برابر او بدهیم؟»
غریب همچنین تاکید کرده است که هیچ صلحی با رژیم آپارتاید و نسلکش وجود ندارد و افزوده که باید برای لغو این توافق، نهایت تلاش صورت گیرد.
دولت لبنان و رژیم اسرائیل شامگاه جمعه، پس از چهار روز مذاکره در واشینگتن با میانجیگری امریکا و در پی برگزاری دور پنجم گفتوگوها، یک توافق کلی و مقدماتی را امضا کردند.
براساس مفاد این توافق، رژیم اسرائیل منطقه امنیتی خود را در محدوده خط زرد در داخل خاک لبنان حفظ خواهد کرد تا زمانی که حزبالله خلع سلاح شود. یک مقام اسرائیلی نیز گفته است که تا زمانی که هرگونه تهدید از خاک لبنان علیه اسرائیل از میان برداشته نشود، ارتش این رژیم از خاک لبنان خارج نخواهد شد.
با این حال، هنوز بهصورت دقیق روشن نیست که منظور از این عبارت کلی چیست و چه محدودهای را در بر میگیرد؛ موضوعی که به باور بسیاری از ناظران، میتواند دست رژیم اسرائیل را برای ادامه حضور نظامی در خاک لبنان برای مدت طولانی باز بگذارد.
دقایقی پس از امضای این توافق، حسن فضلالله، نماینده حزبالله در پارلمان لبنان، اعلام کرد که حزبالله این توافق را نامشروع و غیرقانونی میداند و از همه ظرفیت خود برای مقابله با اجرای آن استفاده خواهد کرد.
او همچنین گفت که مذاکرات مستقیم با دشمن اسرائیلی با ماده ۵۲ قانون اساسی لبنان در تضاد است و هیچ فرد یا نهادی حق ندارد وضعیت دشمنی با رژیم اسرائیل را لغو کند.
در همین حال، ارتش رژیم اسرائیل ساعتی پس از اعلام توافق، بدون اشارهای به پایان اشغالگری در لبنان، از کاهش شمار نیروهای خود در جنوب لبنان خبر داد.
این نهاد نظامی همچنین مدعی شد که بخشی از تیپهای رزمی خود را عقب میکشد، اما همزمان سطح آمادگی آنان را افزایش میدهد. ارتش اسرائیل افزوده است که بهزودی جابهجایی میان تیپهای مستقر در نوار غزه و جنوب لبنان را نیز انجام خواهد داد.

