قاچاق‌چی: از 34 ولایت افغانستان بارگیری داریم!

پس از اینکه نظام جمهوریت در ماه آگست سقوط کرد و طالبان تمام کنترول افغانستان را به دست گرفتند، بازار قاچاق انسان از افغانستان به ایران و پاکستان افزایش یافت. در میان مهاجران خبرنگاران، فعالین مدنی و اعضای نیروهای امنیتی پیشین شامل هستند.
شماری هم با انتشار تصویر از کارت تجارتی مربوط به یک قاچاقبر بنام “حاجی شاهین قاچاقبر عمومی” در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند که همه روزه بیشتر از هزار جوان افغان از سراسر کشور مجبور به ترک افغانستان می‌شوند و با امیدهای شکسته به سوی ایران از طریق ولایت‌های نیمروز، فراه و هرات در حرکت‌اند. این حرکت آنها معنی پایان مبهم را دارد، یا به مقصد می‌رسند و یا هم نامعلوم باقی می‌مانند.


در این کارت تجارتی یک بخش “از ۳۴ ولایت افغانستان بارگیری میکند” به سوژه رسانه‌های اجتماعی مبدل شده‌است و شماری هم از قاچاقبران انتقاد کرده می‌گویند که اینها تجارانی اند که بر خون انسان سرمایه گذاری و تجارت می‌کنند و مرگ قاچاق شده/ فراری از کشور برای شان اهمیتی ندارد.
در همین حال، تبسم نوید ظفری، روان‌شناس در مورد مهاجرت می گوید “مهاجرت عملی است که فرد به هر دلیلی از شرایط خود در کشور مبدا رضایت ندارد و برای دستیابی به زندگی بهتر و شرایط مناسب به کشوری دیگر می رود. روش‌های زیادی برای مهاجرت وجود دارد که افراد براساس شرایط خود یکی از این روش‌ها را انتخاب می کنند.”
بانو ظفری اضافه کرده‌است که شرایط خوب را باید خود انسان بسازد و اما جایی که اذیت کننده‌است را می‌توان ترک کرد؛ انسان آزاد است تا یک مکان بهتر و شرایط بهتر زندگی را به خود انتخاب کند. وی افزوده‌است که مهاجرت دلایل بی‌شماری دارد ولی هفت مورد مشمول جنگ و ناامنی، بحران شرایط اقتصادی، مسأله شرایط آموزشی، آزادی و امنیت، جذابیت‌های مقصد، شرایط اقلیمی و مهاجرت اجباری را می توان مسبب اصلی مهاجرت در جهان دانست.
پدیده قاچاق انسان به شکل تجارت پرسود تلقی می‌شود و بیشتر به هدف بردگی، بیکاری و سوء استفاده تجارتی برای قاچاقبران یا افراد ذیدخل این ماجرا عنوان کرد، قاچاق انسان ممکن است در داخل یک کشور و یا برعکس آن صورت گیرد که افراد و یا گروه ها از آن منفعت گیرند.
پیش از این نیز فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین در سفر ماه حوت ۱۳۹۹ به ولایت نیمروز، گفته بود که اگر قاچاق انسان از افغانستان متوقف نشود ایالات متحده امریکا بر این کشور تحریم‌اتی را وضع خواهد کرد. وی گفته بود که امریکا و شماری از کشورها یک سلسله تحریم‌ها را وضع می‌کند و این تحریم‌ها وضعیت اقتصادی و سیاسی افغانستان را به مشکل روبرو خواهد ساخت. اما از آن تحریم تا کنون خبری نیست و افغانستان بیشترین مهاجر و قاچاق انسان را در سطح منطقه به خود اختصاص داده است.
این در حالیست که قاچاق‌چیان انسان، افغان‌ها را با خیال راحت به صورت قاچاقی از این کشور به کشورهای دیگر به بهانه‌های مختلف انتقال می‌دهند.

گزارشگر:

شکیب نظری
لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا