امریکا 3 مجوز را جهت سهولت کمک‌های بشری به افغانستان صادر کرد

ایالات متحده امریکا جهت رسیدگی به بحران بشری در افغانستان 3 مجوزی را صادر کرده که به سازمان‌های مدد رسان بین المللی اجازه می‌دهند تا کمک‌های بیشتری بشری را به افغانستان انجام دهند.

تام وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان شب گذشته(اول جدی) در صفحه تویترش نوشته:” که امریکا برای رسیده‌‌گی به بحران بشری در افغانستان 3 مجوز عمومی جدید را صادر کرده است”.

او نوشته:” این مجوزها صلاحیت های موجود را توسعه می‌دهد تا سازمان‌های بین المللی و پاسخ دهنده توانایی ارائه انواع گسترده کمک‌ها حفظ حیات و دیگر حمایت (چون معارف، انکشاف غیر تجارتی) را دریابند”.

این مجوزها به سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های بین‌المللی و دولت امریکا جواز می‌دهد که به افراد نیازمند در افغانستان کمک کنند.

وزارت خزانه‌داری امریکا گفته که هیچ تحریمی تحت اداره این نهاد وجود ندارد که صادرات کالا و ارائه خدمات به افغانستان و یا ارسال پول به افغانستان و خارج آن را ممنوع کند، اما این فعالیت‌ها و معاملات توسط افرادی که تحت تحریم است، انجام نشود.

این مجوز‌ها  اجازه انتقال پول برای برخی مقامات طالبان که در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و امریکا قرار دارند را مشروط کرده و تاکید نموده این مقامات طالبان در فهرست سیاه قرار دارند را نمی‌دهد، مگر این که برای پرداخت مالیات، هزینه‌ها، تعرفه گمرکی ، خرید مجوزها و یا خدمات عمومی در نظر گرفته شود.

این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز گذشته قطعنامه‌ی را به تصویب رسانیده است که ارایه کمک‌های بشری را به افغانستان تسهیل می‌کند.

این قطعنامه برای ایجاد حمایت گسترده تر از نیازهای اساسی مردم افغانستان طراحی شده است و درمجموع، پیام جامعه جهانی روشن است
در این قطعنامه آمده :” پرداخت وجوه، سایر دارایی‌های مالی یا منابع اقتصادی و ارایه کالاها و خدمات لازم برای اطمینان از ارایه به‌موقع این کمک‌ها یا حمایت از چنین فعالیت‌هایی مجاز است”.

این قطعنامه افزوده:” که کمک‌ها از نیازهای اولیه انسانی در افغانستان حمایت می‌کند و نقض تحریم‌های اعمال ‌شده بر نهادهای مرتبط با طالبان، نیست”.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا