نمایندگان کنگرس امریکا بر سر توافق با ایران با هم اختلاف دارند

مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران در حالی در جریان است که اختلاف نمایندگان کنگرس امریکا در خصوص توافق یا عدم توافق با ایران بالا گرفته است.

در حالیکه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اتریش در جریان است، در فاصله‌ای بسیار دور در ایالات متحده امریکا، بین نمایندگان کنگرس امریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران اختلاف و دودستگی به وجود آمده است.

وبگاه خبری-تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی در خصوص مذاکرات وین نوشت، نمایندگان کنگرس امریکا در خصوص بهترین شیوه رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند به طوریکه اکثر دموکرات‌ها خواستار احیای سریع توافق سال ۲۰۱۵ برجام هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آن را پاره کرد و این دموکرات‌ها تأکید دارند که احیای برجام به شکل اولیه‌اش، تنها راه‌حل و گزینه امکانپذیر است.

با این حال، جمهوری‌خواهان اصرار به بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ دارند که وضع تحریم‌های ویرانگر علیه جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد کنگره، آشکارا ادامه حضور در میز مذاکرات وین برای رسیدن به توافق درباره برجام را زیرسؤال می‌برند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت «نیوجرسی» پس از جلسه استماع روز گذشته این کمیته در خصوص ایران گفت: «من فکر نمی‌کنم که اعضا دقیقاً معنا و مفهوم ورود مجدد [به این توافق] را بدانند.توافق چیست؟ آیا دقیقاً همان چیزی که باید باشد، هست؟ آیا متفاوت است؟ اگر اینطور است، چه تفاوتی دارد؟ ما چه چیزهایی می‌دهیم؟»

در حالیکه بسیاری از دموکرات‌ها خواهان احیای برجام به شکل اولیه ۲۰۱۵ هستند، اکثر جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به سیاست «فشار حداکثری» هستند.

روبیو: از آن می ترسم که این دولت بایدن آنقدر خواهان یک توافق با ایران باشد که وارد یک توافق واقعاً خطرناک شود.

مالی و مک گورک در جلسه استماع سنا تصریح کردند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ تنها به تقویت ایران کمک کرد.

مورفی: نمی‌دانم چطور کسی می‌تواند با این تفکر جلسه استماع را ترک کند که با ادامه الگوی تنش زای تحریم، خرابکاری و ترور، می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

لینک کوتاه

دکمه بازگشت به بالا