تظاهرات پناهجویان افغان در مقابل سازمان ملل اندونیزیا

گزارش اختصاصی

شماری از پناهجویان افغانستان در اندونیزیا، در اعتراض به روند کند رسیدگی به پرونده مهاجرتی شان توسط کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (روز دوشنبه 15 اسد) در جاکارتا دست به اعتراض زدند.

به گفته این پناهجویان، معترضین از شهر های مختلف در جاکارتا مقابل دفتر سازمان ملل با انتقال تابوت نمایشی از یاسین نظری پناهجوی افغان که در تایخ ۱۰ اسد به دلیل فشار روحی وعدم توجه سازمان ملل به خواسته ای این پناهجو در مقابل دفتر سازمان ملل دست به خودکشی زد، پناهجویان گرد هم آمدند، تا آنچه را که بی عدالتی و عدم رسیدگی به مشکلات شان می دانند، در مقابل دفتر سازمان ملل و مسیر کمیساری عالی حقوق بشر اندونیزیا  فریاد بزنند.

این اعتراضات از اول جولای در پی قطع کمک های مالی سازمان ملل برای  پناهجویان و خودکشی یاسین نظری مقابل دفتر سازمان ملل در اندونیزیا اغاز شد.

گفته میشود، این پناهجویان در پی تغییر قانون مهاجرتی دولت استرالیا بر عدم پذیرش مهاجران غیر قانونی در اندونیزیا به مدت بیشتر از ده سال گیر افتاده اند.

مصطفی یکی از سازمان دهندگان این تظاهرات به خبرنامه گفت، برخی از پناهجویان از سال ۲۰۱۲ تا کنون منتظر مشخص شدن سر نوشت شان هستند.

او گفت در ماه های اخیر کیس افیسر های سازمان ملل در مصاحبه های که با پناهندگان انجام دادند، اطلاع دادند اینکه مهاجرین خود شان بدنبال اسپانسر شخصی در کشورهای مثل امریکا یا کانادا باشند چون روند رسیدگی بر پرونده ها کندتر شده است.

برخی از پناهجویان هشت سال را در انتظار تاییدی سازمان ملل به عنوان پناهنده در اینجا سپری کرده اند.

او میگوید بر اساس قانون اندونیزیا مهاجران اجازه کار را در این کشور ندارند.

مصطفی میگوید تعداد از پناهجویان که کمک هزینه مالی از سازمان سی آر اس دریافت میکردند، از ماه جولای آنچه سازمان ملل کمبود بودجه میخواند را قطع کرده اند.

او میگوید بیشتر این پناهجویان، بدلیل فشار های ناشی از انتظار طولانی، عدم مشخص بودن پرونده های مهاجرتی، مشکلات مالی و نا مشخص بودن سرنوشت شان به بیماری روانی دچار شده اند. تعدادی هم مجبور به خود کشی شدند.

او راجع به یاسین نظری بیان میکند، یاسین بدلیل عدم پاسخگویی سازمان ملل و بی توجهی به اعتراضش در مقایل دفتر سازمان ملل دراندونیزیا دست به خودکشی زد.

این پناهجویان معترض با انتقال تابوت نمایشی از جنازه یاسین نظری، مسیر تظاهرات شان را از مقابل دفتر سازمان ملل تا کمیساری عالی حقوق بشر اندونیزیا تعیین کرده بودند، اما فیلم و تصاویر که به خبرگزاری رسیده نشان میدهد، پولیس و نگهبابان سازمان ملل و حقوق بشر اندونیزیا تظاهرات کنندگان را سرکوب میکنند.

سالهای گذشته نیز پناهجویان در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده های مهاجرتی شان در شهر های مختلف اندونیزی دست به تظاهرات زدند و خواستار رسیدگی به پرونده های مهاجرتی شان شدند اما با سرکوب پولیس روبرو شدند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2189b
دکمه بازگشت به بالا