خروج غیر مسئولانه، نفوذ آمریکا را کاهش می‌دهد

اقدام به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بگو مگوهای زیادی را در میان جامعه ملل و کارشناسان دولتی و غیر دولتی به میان آورده است، اینبار مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید مهم نیست که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا چه حرفی می‌زند، خروج نیروها از افغانستان نفوذ امریکا را کاهش خواهد داد. آندری کورتونوف، مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید که آنتونی بلینکن با خیال‌‌پردازی زیاد فکر می‌کند که امریکا پس از خروج نیروهایش از افغانستان نفوذ خود را در حل و فضل این کشور همچنان حفظ خواهد کرد.
این کارشناس در ارتباط به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا که گفته است واشنگتن قصد دارد حتی پس از خروج از افغانستان به «کمک هایش‌» به این کشور ادامه دهد، می‌گوید که واشنگتن وعده‌های مشابه را در سا ۱۹۷۳ در ویتنام جنوبی داده بود. وی گفت: تقریباً از همین الفاظ استفاده شده بود. ما البته که از ویتنام خارج می‌شویم، ولی کار در امور دیپلماتیک و کمک به دولت این کشور ادامه خواهد یافت. ما به این کشور سلاح‌های جدید ارسال و ارتش آنها را آموزش خواهیم داد. در آنزمان تمام حرف‌‌های درست گفته شده بود. نتیجه چی شد همه می‌دانند. من فکر می‌کنم که امریکا می‌تواند برخی ار تاثیرات باقی مانده خود را مانند برنامه‌های بزرگ در عرصه کمک اقتصادی در افغانستان حفظ کند، اما نفوذ اش در هر صورت کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، کاهش نفوذ امریکا در افغانستان آیا به صفر خواهد رسید یا خیر، گفتنش دشوار است. زیرا بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. اما به نظر می‌رسد با توجه به باز شدن رخنه نفوذ قدرت‌های شرقی در این کشور، آمریکا این ریسک بزرگ را نخواهد پذیرفت که کشور و مردم افغانستان را به باد فراموشی کامل بسپارد، زیرا عرصه‌ی جولان به قدرت‌های شرقی که رقبای سرسخت آمریکا می‌باشد به صورت جاده یکطرفه باز گردیده و احتمال تهدید منافع آمریکا در حوزه شرق و شرق میانه قابل تصور است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a411b
دکمه بازگشت به بالا