وزیر دفاع آلمان: ترامپ مقصر اصلی انسداد تنگه هرمز است
وزیر دفاع آلمان با مقصر خواندن مستقیم رئیسجمهور امریکا در شکلگیری بحران جهانی انرژی، تاکید کرد که هرگونه تلاش برای بازگشایی تنگه هرمز مستلزم جلب رضایت و موافقت جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، در یک گفتوگوی تلویزیونی، دونالد ترامپ، رئیسجمهور امریکا را مسئول اصلی انسداد تنگه هرمز و بحران ناشی از آن در بازار جهانی انرژی معرفی کرد. وی با تاکید بر رویکرد مسالمتآمیز برلین برای حل این چالش اعلام کرد که کشورش علاقهمند به کمک برای بازگشایی این آبراه حیاتی است، اما این اقدام مشروط به هماهنگی و رضایت کامل کشورهای ساحلی این مضیق یعنی ایران و عمان خواهد بود.
بوریس پیستوریوس با انتقاد شدید از سیاستهای واشنگتن، به انسداد این گذرگاه راهبردی و نقش کلیدی رئیسجمهور امریکا اشاره کرد و با لحنی کنایهآمیز گفت: «در نهایت، این دونالد ترامپ بود که چوبپنبه را در تنگه هرمز فرو کرد. ما علاقهمندیم این راه را باز کنیم و چوبپنبه را خارج سازیم، اما این کار باید قطعاً با رضایت و همراهی ایران و عمان صورت گیرد.»
از زمان آغاز درگیریها، حمله نظامی امریکا و اسرائیل به ایران و متعاقب آن بسته شدن مضیق هرمز، کشورهای اروپایی که به شدت به واردات انرژی وابسته هستند، در وضعیت بحرانی به سر میبرند.
دولتهای قاره سبز در ماههای اخیر با نگرانی شدید شاهد جهش بیسابقه قیمت حاملهای انرژی، تورم افسارگسیخته و کاهش شدید ذخایر استراتژیک گاز خود بودهاند و به همین دلیل، گزینههای دیپلماتیک را بر هرگونه مداخله نظامی ترجیح میدهند.
وزیر دفاع آلمان در پایان این گفتگو بار دیگر بر لزوم پرهیز از تنشآفرینی تاکید کرد و یادآور شد که کلید حل این بحران جهانی، دیپلماسی مسالمتآمیز و احترام به حاکمیت کشورهای منطقه است.

