تلاش ترامپ برای مهار تورم پس از جنگ؛ تهدید شرکتهای نفتی
رئیسجمهور امریکا، در واکنشی تند به عدم کاهش قیمت تیل در جایگاههای سوخت این کشور، شرکتهای بزرگ نفتی را به سرکیسه کردن شهروندان امریکایی متهم کرد. این موضعگیری در حالی مطرح میشود که به دنبال برقراری آتشبس با جمهوری اسلامی ایران و عادیسازی وضعیت در تنگه هرمز، قیمت جهانی نفت روند نزولیِ آشکاری را طی میکند؛ موضوعی که نشاندهنده تغییر موازنه انرژی در پی عقبنشینی واشینگتن از سیاستهای جنگطلبانه است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ دونالد ترامپ با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال، با لحنی تهدیدآمیز شرکتهای بزرگ نفتی را هدف قرار داد و آنان را به سودجویی از مردم امریکا متهم کرد. رئیسجمهور امریکا مدعی است با وجود سقوط آزاد قیمت جهانی نفت، قیمت تیل در جایگاههای عرضه سوخت متناسب با این کاهش، تعدیل نشده است.
وی در بخشی از پیام خود با ابراز خشم نسبت به تداوم نرخهای بالا، تصریح کرد: شرکتهای نفتی قیمتها را متناسب با افت شدید قیمت نفت پایین نمیآورند؛ نتیجه این شده که مشتریان امریکایی سرکیسه میشوند. ترامپ در اقدامی دستوری، از وزارت عدلیه امریکا خواسته است تا فوراً تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کند و تهدید کرده که قیمت سوخت باید خیلی سریعتر از وضعیت فعلی کاهش یابد.
کارشناسان معتقدند این موضعگیری ترامپ، بیش از آنکه یک اقدام نظارتی باشد، تلاشی برای فرافکنی سیاسی است. او در پی آن است تا با انداختن توپِ تقصیر به زمین شرکتهای نفتی، فشار افکار عمومی امریکا نسبت به پیامدهای اقتصادی جنگ با ایران را کاهش دهد.

