ایران: با تمام توان از حاکمیت و امنیت ملی دفاع می‌کنیم

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای نقض آشکار یادداشت تفاهم اسلام‌آباد توسط امریکا را به‌شدت محکوم کرده و اعلام کرده است که با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. این بیانیه با این عنوان صادر شد که ضربات دفاعی نیروهای مسلح ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز امریکایی بر همین مبنا صورت گرفته و مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن امریکا و همدستانش است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ششم ماه سرطان، در پی نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ (یادداشت تفاهم اسلام‌آباد) توسط امریکا، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که وزارت امور خارجه ایران، حملات هوایی ارتش امریکا در شامگاه جمعه، ششم ماه سرطان ۱۴۰۵، به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به‌شدت محکوم می‌کند. این حملات که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ جوزا ۱۴۰۵ ارزیابی شده است.

این بیانیه افزود که همزمان، رژیم اسرائیل نیز با هماهنگی امریکا اقدام به حمله به لبنان کرد که این عمل نیز نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ به شمار می‌رود.

تاکید بر دفاع از حاکمیت و امنیت ملی
وزارت خارجه ایران ضمن تاکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح کرده است که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز امریکایی بر همین مبنا صورت گرفته است.

این بیانیه تاکید کرده که مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن امریکا و طرف‌هایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه امریکا علیه ایران همدستی کنند.

دعوت از کشورهای خلیج‌فارس به حسن همجواری
در این بیانیه بر ضرورت پایبندی همه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج‌فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بین‌الملل تاکید شده است. این اصل مبنی بر ممانعت از استفاده طرف‌های متجاوز از قلمرو و امکانات آنان جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وزارت خارجه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بین‌المللی خواسته است نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل توسط امریکا بی‌تفاوت نبوده و به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید