پاسخ موشکی و پهپادی ایرانی به تجاوز امریکا؛ پایگاه‌های امریکایی در کویت و بحرین هدف قرار گرفت 

پس از آن‌که فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) از حملات تازه این کشور به اهدافی در ایران به دستور مستقیم دونالد ترامپ خبر داد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد در پاسخ به تجاوزهای اخیر امریکا، طی یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی چند پایگاه مهم نیروهای امریکایی در منطقه هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ در پی تشدید تنش‌های نظامی میان ایران و امریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از اجرای یک عملیات موشکی و پهپادی علیه مواضع نیروهای امریکایی در منطقه خبر داد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد یکشنبه (۷ سرطان ۱۴۰۵) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دریایی و هوافضای سپاه این کشور در یک عملیات مشترک، بین ساعت ۲ تا ۳ بامداد، چندین موشک بالستیک و پهپاد را به سمت هشت زیرساخت مهم ارتش امریکا در پایگاه علی السالم در کویت و همچنین ناوگان پنجم دریایی امریکا در بندر سلمان بحرین شلیک کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که این اقدام در پاسخ به تجاوزهای اخیر امریکا انجام شده و نیروهای سپاه حملات واشنگتن به برخی مواضع ساحلی ایران را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند. سپاه همچنین هشدار داده است که هرگونه تعرض جدید به خاک ایران حتی اگر اهداف کم‌اهمیت را دربر گیرد، با واکنشی خردکننده مواجه خواهد شد.

در بیانیه سپاه تأکید شده است که بر اساس تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، مدیریت و کنترول عبور و مرور در تنگه هرمز بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و از این پس با کشتی‌های متخلف با قاطعیت بیشتری برخورد خواهد شد. این نهاد نظامی همچنین نقض آتش‌بس را مغایر بند نخست این تفاهم‌نامه دانسته و هشدار داده است که چنین اقداماتی می‌تواند موجب توقف کامل روندهای توافق‌شده شود.

در سوی دیگر، فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرده است که نیروهای امریکایی به دستور مستقیم دونالد ترامپ حملاتی را علیه چندین هدف در خاک ایران انجام داده‌اند. به گفته سنتکام، این حملات در واکنش به آنچه حمله ایران به نفتکش تجاری کیکو با پرچم پاناما خوانده شده، صورت گرفته است.

مقام‌های امریکایی مدعی شده‌اند که جنگنده‌های این کشور در این عملیات زیرساخت‌های نظامی ایران از جمله سامانه‌های نظارتی، شبکه‌های ارتباطی و برخی سامانه‌های پدافند هوایی را هدف قرار داده‌اند. دونالد ترامپ نیز با تأیید این حملات، مدعی شد که چندین سایت نگهداری موشک و پهپاد و همچنین رادارهای ساحلی ایران مورد حمله قرار گرفته است.

همزمان گزارش‌های محلی از شنیده شدن صدای چند انفجار در برخی مناطق جنوبی ایران از جمله ولسوالی سیریک، جزیره قشم و شهرهای بندرلنگه و بندرکنگ خبر می‌دهد. به گفته منابع محلی، یکی از این انفجارها در حوالی بندر طاهرویه و در نزدیکی یک دکل مخابراتی رخ داده است. با این حال، تا زمان نشر این گزارش، جزئیات رسمی درباره میزان خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

در همین حال، برخی مقام‌های امریکایی مدعی شده‌اند که نیروهای مشترک امریکا و بحرین چند پهپاد ایرانی را که به سمت پایگاه‌های امریکایی در بحرین شلیک شده بودند، سرنگون کرده‌اند. واشنگتن همچنین اعلام کرده است که حملات نظامی این کشور در مرحله کنونی پایان یافته است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید