مورفی: واشنگتن در جنگ با ایران در شرایط دشواری گرفتار شده است
کریس مورفی، سناتور امریکایی، با انتقاد از اقدام نظامی علیه ایران، گفته است که امریکا از سالها پیش نسبت به پیامدهای چنین حملهای آگاه بودند، اما این هشدارها از سوی دونالد ترامپ جدی گرفته نشد.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ مورفی افزوده واشنگتن اکنون از موضعی ضعیفتر وارد هرگونه مذاکره با تهران میشود و پیامدهای جنگ، همان نتایجی است که پیشتر از سوی نهادهای امنیتی پیشبینی شده بود.
به گفته وی، دو هشدار اصلی همواره به امریکا داده شده بود؛ نخست اینکه ایران در صورت حمله میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و اقتصاد جهانی را با بحران روبهرو سازد و دوم اینکه یک کارزار هوایی قادر به از بین بردن برنامه هستهای، توان موشکی و ظرفیت پهپادی ایران نیست.
مورفی همچنین مدعی شد که بر اساس گزارشهای عمومی، ایران هنوز بخش بزرگی از ذخایر موشکی خود را حفظ کرده و تصور میکند شدیدترین حمله امریکا را پشت سر گذاشته است.
این سناتور امریکایی همچنین گفت که ترامپ با این باور که تغییر سریع حکومت در ایران رخ خواهد داد، وارد این مسیر شد؛ تحلیلی که به گفته او نادرست بوده است.
طی هفتههای اخیر شماری از تحلیلگران و سیاستمداران امریکایی نیز نسبت به ادامه درگیریها و پیامدهای اقتصادی و امنیتی آن برای امریکا و منطقه هشدار دادهاند.
برخی کارشناسان معتقدند هرگونه تشدید تنش میتواند بر بازارهای جهانی انرژی و روند تحولات خاورمیانه تاثیرات گستردهای بر جای بگذارد.

