روسیه برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده ایران اعلام آمادگی کرد

سفیر روسیه در تهران اعلام کرده است که مسکو آمادگی دارد در بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده ایران در جریان حملات امریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل همکاری کند؛ موضوعی که در کنار رشد مبادلات تجاری دو کشور و پیشرفت پروژه‌های مشترک انرژی، نشان‌دهنده تعمیق روابط راهبردی تهران و مسکو است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از تاس؛ سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مسکو آماده است در بازسازی زیرساخت‌هایی که در جریان حملات امریکا و رژیم اسرائیل اسرائیل آسیب دیده‌اند، با ایران همکاری کند.

آلکسی ددوف سفیر روسیه در تهران در یک مصاحبه گفته است که شرکت‌ها و مراکز تخصصی روسیه در حوزه‌های صنعتی، ساختمانی، مهندسی و فناوری از تجربه و توانایی‌های قابل توجهی برخوردارند و می‌توانند در روند بازسازی زیرساخت‌های ایران نقش‌آفرینی کنند.

او تأکید کرد که در صورت ارائه درخواست رسمی از سوی طرف ایرانی، مسکو آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند بررسی پروژه‌های بازسازی را آغاز کرده و پیشنهادهای عملی برای همکاری ارائه دهد.

ددوف همچنین به روند رو به رشد روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت که حتی در دوره درگیری نظامی ایران با امریکا و رژیم اسرائیل، حجم مبادلات تجاری میان تهران و مسکو کاهش نیافته و همچنان روند افزایشی داشته است.

به گفته سفیر روسیه، در فاصله جنوری تا اپریل سال ۲۰۲۶ با وجود برخی اختلال‌ها در زنجیره‌های لجستیکی، مبادلات تجاری دو کشور حدود ۲ درصد رشد داشته است.

این دیپلمات روس همچنین به نقش فزاینده کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال–جنوب اشاره کرد و گفت که طی چهار ماه نخست سال جاری، صادرات کالا از روسیه به ایران بیش از ۵۶ درصد افزایش یافته و حجم کل محموله‌های جابه‌جا شده از طریق این مسیر به حدود ۲.۲ میلیون تن رسیده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، سفیر روسیه از برنامه‌ریزی برای مذاکرات جدید هسته‌ای میان تهران و مسکو خبر داد و اعلام کرد که نمایندگان بخش انرژی هسته‌ای دو کشور به‌زودی در مسکو دیدار خواهند کرد.

به گفته ددوف، یکی از موضوعات مهم این مذاکرات، بررسی روند اجرای پروژه نیروگاه هسته‌ای هرمز در جنوب ایران است؛ پروژه‌ای که شرکت‌های روسی و ایرانی همچنان در حال رایزنی برای تعیین چارچوب‌های حقوقی و قراردادی آن هستند.

بر اساس توافقنامه‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۵ میان ایران و روسیه امضا شد، دو کشور قرار است نیروگاه هسته‌ای هرمز را با سرمایه‌گذاری حدود ۲۵ میلیارد دالر احداث کنند. این نیروگاه شامل چهار واحد تولید برق با ظرفیت مجموعی پنج هزار مگاوات خواهد بود و در محدوده شهرهای میناب و سیریک در ولایت هرمزگان ساخته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید