شیخ قرضاوی درگذشت؛ ذبیح‌الله مجاهد: درگذشت قرضاوی، ضایعه جبران‌ناپذیر برای امت اسلامی است

خبرگزاری سریع: شیخ یوسف قرضاوی؛ از علمای معروف جهان اسلام، موسس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و رهبر معنوی جنبش اخوان‌المسلمین مصر روز گذشته چهارم میزان، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

صفحه توییتر منسوب به شیخ یوسف قرضاوی با نشر توییتی نگاشته است: “یوسف قرضاوی که زندگی خود را صرف بیان احکام اسلام و دفاع از امت‌اش کرد، به رحمت خداوند پیوست.”

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست نیز با نشر پیام تسلیت در صحفه توییتر خود گفته است: “با تاثر اطلاع حاصل نمودیم که شخصیت نامور علمی جهان اسلام، داکتر یوسف قرضاوی به عمر ۹۶ سالگی چشم از جهان بست. درگذشت نامبرده، ضایعه جبران‌ناپذیر برای امت اسلامی است. از خداوند متعال برای مرحوم مغفرت و جنت‌الفردوس را مسئلت داریم و برای عزیزان، متعلقین و علاقمندان‌شان صبر جمیل و اجر جزیل را خواهانیم.”

یوسف قرضاوی، زاده سال ۱۹۲۶ در مصر، دانش‌آموخته دانشگاه الازهر است و مدرک دکترا در فقه داشت. قرضاوی به مواضع سرسخت‌اش در طرفداری از انتفاضه فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل و خیزش‌های بهار عربی شهرت داشت. وی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در قطر زندگی می‌کرد.

مواضع شیخ قرضاوی، هم طرفدار و هم مخالفان شدید داشت. حمایت او از عملیات انتحاری فلسطینی‌ها در برابر اسرائيل باعث شد که برخی کشورهای غربی،‌ او را از ورود به خاک خود منع کنند.

این روحانی پرنفوذ از اعضای برجسته جنبش اخوان‌المسلمین، بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان اسلام‌گرا در جهان بود. چهار بار بین سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۶۳ در مصر زندانی شد. مقامات مصری او را متهم می‌کردند که رهبر معنوی اخوان‌المسلمین است. در سال ۲۰۱۵، او در مصر محاکمه غیرحضوری شد. دادگاهی در قاهره، شیخ قرضاوی و چند عضو جنبش اخوان‌المسلمین را در ارتباط به پرونده حمله به زندان‌ها در سال ۲۰۱۱، در آغاز بهار عربی، به اعدام محکوم کرد. او این حکم را به شدت نکوهش کرد و گفت هیچ نقشی در این رویداد نداشته است.

حضور شیخ قرضاوی در قطر، حمایتش از خیزش‌های بهار عربی و انتقادهای تندی که از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری کنونی مصر می‌کرد، از عوامل تیره‌ شدن روابط دوحه با قاهره و برخی کشورهای عربی دیگر بود.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰، در جریان مذاکرات بین‌الافغانی بین طالبان و دولت پیشین که شکست خورد، قرضاوی هیئتی از طالبان را به حضور خود پذیرفت و تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ در افغانستان را با آنها بررسی کرد.

در دوران جنگ علیه شوروی در دهه ۱۹۸۰ نیز شیخ قرضاوی با رهبران مجاهدین افغان نشست‌ها و گفتگوها داشت و به پشاور سفر کرد.

پس از انتقال به قطر در دهه ۱۹۶۰ که به نحوی تبعید خودخواسته بود، او در سال ۱۹۷۷ دانشکده شرعیات و مطالعات اسلامی را تأسیس کرد و تا سال ۱۹۹۰ رئیس آن بود. بعدها شهروندی قطر را نیز به دست آورد. قرضاوی مرکز مطالعات سنت و سیرت نبوی را نیز در دوحه تأسیس کرد. وی همچنین موسس و اولین رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان است.

نزدیک به ۱۰۰ کتاب و صدها مقاله در زمینه‌های فقه، اقتصاد، الهیات، حدیث و تفسیر از شیخ قرضاوی به جا مانده است. «حلال و حرام در اسلام»، «فقه زکات» و «فقه اولویت‌ها» از مشهور‌ترین کتاب‌های او است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا