رایزنی تلیفونی پاکستان و بحرین پس از نقض تعهدات
در پی نقض تازه تعهدات امریکا ذیل تفاهمنامه اسلامآباد و افزایش تنشهای منطقهای، وزیر خارجه پاکستان که نقش میانجی در مذاکرات تهران–واشینگتن را بر عهده داشته، در گفتوگوی تلیفونی با همتای بحرینی خود درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که محمد اسحاقدار، وزیر خارجه این کشور، با عبداللطیف بن راشد الزیانی، همتای بحرینی خود، درباره آخرین تحولات منطقهای پس از امضای تفاهمنامه اسلامآباد گفتوگو کرده است.
این تماس در شرایطی انجام شده که بامداد امروز به وقت تهران، ایالات متحده بار دیگر تعهدات خود در چارچوب تفاهمنامه با جمهوری اسلامی ایران را نقض کرد.
در پی این اقدام، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای حملات هوایی ارتش امریکا در بامداد یکشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۵ به چند تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی کشور را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که این حملات نشان میدهد امریکا برای تعهدات خود ارزشی قائل نیست و عهدشکنی بخشی از رفتار ثابت این کشور است.
به دنبال این تجاوز، جمهوری اسلامی ایران اهداف امریکایی در بحرین و کویت را مورد حمله قرار داد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از انجام عملیات قاطع موشکی و پهپادی در پاسخ به تجاوزهای امریکا خبر داد و تأکید کرد که با کشتیهای متخلف با قدرت بیشتری برخورد خواهد شد.
در چنین فضایی، رایزنی وزیر خارجه پاکستان با بحرین اهمیت ویژهای یافته است؛ چرا که اسلامآباد در ماههای اخیر نقش میانجی در مذاکرات میان ایران و امریکا را ایفا کرده است.
بر اساس روایت رسمی پاکستان، وزیر خارجه بحرین در این تماس تلیفونی، امضای تفاهمنامه اسلامآباد را به همتای پاکستانی خود تبریک گفته و از نقش سازنده این کشور در تسهیل توافق قدردانی کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که این تفاهمنامه به صلح و ثبات پایدار در منطقه کمک کند.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که الزیانی قصد دارد بهزودی به اسلامآباد سفر کرده و به صورت حضوری از نخستوزیر، وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان بهخاطر تلاشهایشان قدردانی کند.
اسحاقدار نیز ضمن تشکر از مواضع همتای بحرینی خود، بر عزم پاکستان برای ترویج گفتوگو و دیپلماسی بهمنظور دستیابی به صلح و ثبات منطقهای تأکید کرده است.

