هشت‌ ثور؛ شکست قشون سرخ شوروی و پیروزی مجاهدین در افغانستان

 

اِ‌م‌روز (شنبه، هشتم ثور) برابر است با ۳۰ودومین سال‌روز پیروزی مجاهدین در برابر قشون سرخ شوروی در افغانستان.

خبرگزاری سریع: ۳۲ سال پیش از ام‌روز، به تاریخ هشتم ثور، مجاهدین که شامل چند حزب می‌شدند، پس از ۱۴ سال تلاش، در برابر شوروی سابق در افغانستان قرار گرفتند و پیروز شدند. پس از آن صبغت‌الله‌ مجددی برای دو ماه به‌عنوان ربیس‌ دولت اسلامی تعیین شد و به تعقیب آن، برهان‌الدین ربانی بر اریکه‌ی قدرت نشست.

پس از پیروزی مجاهدین در افغانستان، آتش جنگ‌های داخلی شعله‌ور شد؛ اما سوال این‌جاست که چه چیزی باعث اختلاف‌ها و جنگ‌های داخلی در افغانستان شد، در حالی‌که تمام حزب‌ها به‌ضد شوروی می‌جنگیدند و به‌هدف‌شان رسیده بودند؟

محمد داوود ناظم، عضو علمی اکادمی علوم افغانستان، در این مورد می‌گوید که دو دلیل عمده وجود دارد که باعث جنگ‌های داخلی شد، اول توطئه‌های خارجی بود که نمی‌خواستند چنین قوت بزرگی در افغانستان و در منطقه ظهور کند که سبب شکست امپراتوری بزرگ اتحاد شوروی شد.

او می‌گوید: “متاسفانه که جهان این اعتماد یا رواداری را سر افغانستان و امت مسلمه نداشتند و به‌انواع مختلف این تاج را از سر ما تا حدی به‌زمین انداختند.”

آقای ناظم دلیل دوم جنگ‌های داخلی در کشور را خود‌خواهی‌های درونی میان چند تن به‌سر قدرت می‌داند و می‌گوید که هر کدام این طرف‌ها، پیروزی خود را در جنگ می‌دیدند‌.

وی اظهار داشت که: ” فعلن یک نظام سرتاسری در تمام کشور حاکم شده، از الله متعال تمنا داریم که نظام موجوده و ملت‌ مجاهد و مبارز افغانستان از تاریخ درس گرفته باشد و مشکلات قبلی را بار دیگر تکرار نکند و ملت خود را واحد حفظ کند، رابطه بین نظام و مردم که در یک حالت باریک قرار دارد، چون تازه ما از جنگ ۴۵ ساله بیرون شده ایم، پس این حالت بسیار نازک می‌باشد. فعلن باید نظام بسیار متوجه باشد، دل ملت را از خود کند، در هر چیز خورد و ریزه خود را با ملت درگیر نکند که دشمن‌ها از این حالت استفاده‌ی سوء‌ می‌کند.”

جنگ‌های داخلی چه‌ پیامد‌های را به‌دنبال داشت؟

بانو ممتاز سلیمی، باشنده‌ی ولایت کابل و یکی از شاهدان جنگ‌های داخلی در کشور می‌گوید که پیروزی مجاهدین به‌جنگ‌ ۱۴ساله‌ی افغانستان خاتمه نداد؛ بل‌که آن‌را وارد مرحله‌ی دیگر کرد و جنگ‌های داخلی را باعث شد.

وی می‌گوید: “جنگ‌های داخلی قربانی‌های زیادی از مردم ملکی گرفت. در اثر این جنگ‌ها، آبادی‌ها و عمرانی‌های کشور از بین‌ رفت و میراث‌های فرهنگی آسیب دیدند. در طول جنگ‌های داخلی کشور، هزاران نفر کشته و زخمی شدند و میلیون‌ها نفر مجبور به‌ترک وطن شدند. مردم در کابل شب‌ها با ترس می‌خوابیدند و صبح‌ها با ترس چشم‌ باز می‌کردند.”

از سوی دیگر شماری از باشنده‌های کشور، این روز‌ را به‌عنوان روز پیروزی حق بر باطل می‌شمارند.

داکتر بهشته حمیدی، یکی از پایتخت‌نشینان در این مورد می‌گوید: “هشت ثور روز نجات، پیروزی، آزادی و مقاومت مردم دلیر افغانستان است.”

این در حالی است که بیش از سی سال از جنگ‌های داخلی، ناامنی و نابسامانی در افغانستان می‌گذرد؛ اما هنوز هم مردم این کشور، از مشکل‌های اقتصادی، اجتماعی، بی‌کاری، فقر و مهاجرت رنج می‌برند.

مقدسه ایوبی
خبرگزاری سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا