گفتگو با محبوب شاه محبوب رئیس امور فرهنگی اداره امور ریاست جمهوری اسلامی افغانستان

نظر شما درباره پروسه صلح و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چیست؟

رئیس‌جمهور غنی در سال ۲۰۱۳ در یک سخنرانی خود گفته بود که مردم افغانستان باید این اراده و مفکوره را با خود داشته باشند که این وطن، خاک و حکومت آن مربوط افغان‌ها می‌شود و باید افغان‌ها از آن حفاظت کنند.

ما هم می‌گوییم که این وطن، خاک و حکومت از افغان‌ها است و باید از آن حفاظت کنیم.

خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان به گونه‌ای است که آنها به کمک‌ها، تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی،مساعدت‌های بشردوستانه و روابط دیپلماتیک خود ادامه می‌دهند و همانند گذشته به حالت خود باقی است و ما از آنها استقبال می‌کنیم. همچنان ما از خروج این نیروها نیز استقبال می‌کنیم.

خوشبختانه نیروهای ملی دفاعی و امنیتی طی دو سال اخیر ثابت ساختند که می‌توانند رهبری عملیات‌ها و حفاظت از خود و امنیت افغانستان را به گونه مستقلانه به پیش ببرند.

اقدام و تعهد اخیر جامعه جهانی درباره افغانستان، به ما این را آموختاند که چگونه به سوی خودکفایی حرکت کنیم، این اقدام جامعه جهانی از هر لحاظ امنیتی و انکشافی مانند بلند شدن ما در اولین پله زینه به سوی خودکفایی است. این اقدام جامعه جهانی ما را به آن واداشت که دیگر منتظر نباشیم که آمریکایی‌ها و یا جامعه جهانی درباره ما چه تصمیم می‌گیرند، باید با خود به این فکر و تعهد باشیم که این وطن تنها و تنها مربوط ماست و تنها و تنها ما می‌توانیم تا این وطن را آباد سازیم.

ریاست‌جمهوری افغانستان از این تصمیم رئیس‌جمهور بایدن استقبال کرده و همچنان در فراهم کردن تسهیلات برای خروج نیروهای آمریکایی تا یازدهم سپتامبر با آنها همکاری می‌کنیم.

 

گفتنی شما به نسل جوان افغانستان چیست؟

بدبختانه یک مفکوره اشتباه و انرژی منفی که در این روزها در بین مردم و مخصوصاً قشر جوان ما جا افتاده است، اتکا و باور بیش از حد آنها به جامعه جهانی است، متاسفانه شرایط ۴۰ سال اخیر نیز ذهنیت و روان عامه را به گونه‌ای ساخته است که اگر جامعه جهانی با ما کمک نکند، ما به پای خود ایستاده شده نمی‌توانیم، اما در حقیقت اینچنین نیست. جوانان ما باید به این مفکوره نباشند که با خروج نیروهای آمریکایی و یا جامعه جهانی از کشور بعد از ۲۰ سال ما دوباره به صفر بر می‌گردیم و یا از بین می‌رویم.

ما باید با جامعه جهانی، کشورهای منطقه و مخصوصاً کشورهای همسایه سیاست سالمی داشته باشیم و در چوکات جمهوری اسلامی، ساختارهای حکومتی و پایه‌های حکومتی را قوی‌تر سازیم تا برنامه‌ها و پلان‌هایی که در موجودیت جامعه جهانی در افغانستان به پیش می‌رفت، بسیار به آسانی و به خودی خود به پیش برود.

من از قشر جوان کشور این خواهش را دارم که همیشه مثبت فکر کنند و مثبت‌گرایی را در خود و جامعه نهادینه و قوی سازند. همه با هم دست به دست هم داده و بگوییم که گوشت نمی‌خوریم، نان خشک می‌خوریم! از سه وقت در روز یک وقت غذا و یا نان خشک با آب می‌خوریم!

تا وقتی که این مفکوره و ذهنیت را در خود و جامعه خود نهادینه و قوی نسازیم، فکر نمی‌کنم که این ساختارها و پایه‌های حکومت قوی شوند.

بیایید این مفکوره و احساس را نهادینه و قوی بسازیم و به یکدیگر انتقال دهیم که در این وطن ما هر کاری انجام داده می‌توانیم، خارجی‌ها نمی‌توانند.

زکریا رادمنش

لینک کوتاه

https://sarie.news/a350b

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا